12/9/08

Món divers: Asturies ye'l Kosovu que l'españolismu nun ta dimpuestu a soltar

Evitar el fechu diferencial d'Asturies

Ye llamativo el nixu de los dos grandes partíos españoles por torgar la declaración del asturianu como llingua oficial d'Asturies. A un idioma emplegáu poco más o menos que'n tol territoriu -menos, na llinde más ocidental- y que cuntia a decenes de miles de falantes, niégase-y la simple categoría de llingua cooficial col español. Nesti casu, el nacionalismu español respuende como siempre fizo: tornar un pelligru periféricu.
Un pelligru que'n Madrid camienten controláu pero que nun se sabe como puede evolucionar de baxar la guardia de les esencies patries.

Anque son más de 250 les organizaciones de tola frasca que piden la oficialidá del asturianu -o por eso precisamente- nin socialistes nin populares tan pol llabor de da-y dignidá oficial al idioma propiu'l país que dicen gobernar, per más que cola reforma l'Estatutu la ocasión yera la afayaíza.

La verdadera razón de poner palos nes ruedes a una llingua incapaz de mancar al español - si l'argumentu de la marxinación del español en Cataluña, Les Islles Baleares, el País Vascu o Galicia son ridículos, nel casu asturianu ye pa dalo a voces- ye querer evitar el desarrollu n'Asturies d'un movimientu nacional fuerte se s'encare col modelu centralista español. Col agravante que pal nacionalismu español taríase falando del so Kosovu particular, del so berciu nacional, con Pelayo y la Reconquista per delantre.


Evitar el fet diferencial asturià

Crida l’atenció veure l’oposició frontal, decidida, determinadíssima, dels dos grans partits espanyols a proclamar l’asturià llengua oficial d’Astúries. A un idioma que s’utilitza, poc o molt, arreu del territori del país -excepte a la seva franja occidental- i que compta amb desenes de milers de parlants, li és negada la simple categoria de llengua cooficial amb l’espanyol. En aquest cas, el nacionalisme hispà actua amb la seva lògica de sempre: fer front a un perill perifèric.

Un perill que, a Madrid, consideren que tenen controlat a dia d’avui, però que mai se sap com pot evolucionar si es baixa la guàrdia de les essències pàtries. Malgrat que són més de 250 les organitzacions que han demanat l’oficialitat de l’asturià -o precisament per això-, ni socialistes ni populars no en volen saber res, de donar dignitat oficial a l’idioma propi del país per al qual diuen governar. I això que ara, amb la reforma de l’Estatut asturià, l’ocasió era propícia.

La veritable raó de posar pals a les rodes a una llengua que tan poc mal pot fer a l’espanyol -si els arguments de la suposada marginació del castellà a Catalunya, a les Illes, al País Basc o a Galícia són ridículs, en el cas d’Astúries assoleixen la categoria d’esperpèntics- és voler evitar que a Astúries es desenvolupi amb força un moviment nacional que posi encara més en qüestió el model centralista espanyol. Amb l’agreujant que, pels nacionalistes espanyols, s’estaria parlant del seu Kosovo, del seu bressol nacional, amb Pelai i la Reconquesta al capdavant.


Evitar el hecho diferencial asturiano

Llama la atención ver la oposición frontal, decidida, determinadísima, de los dos grandes partidos españoles a proclamar al asturiano lengua oficial de Asturies. A un idioma que se utiliza, poco o mucho, en cualquier parte del territorio del país -excepto a su franja occidental- y que cuenta con decenas de miles de hablantes , le es negada la simple categoría de lengua cooficial con el español. En este caso, el nacionalismo español actúa con su lógica de siempre: hacer frente a un peligro periférico.

Un peligro que, en Madrid, consideran que tienen controlado a día de hoy, pero que nunca se sabe como puede evolucionar si se baja la guardia de las esencias patrias. A pesar de que son más de 250 las organizaciones que han pedido la oficialidad del asturiano -o precisamente por esto-, ni socialistas ni populares quieren saber nada de dar dignidad oficial al idioma propio del país para el cual dicen gobernar. Y esto que ahora, con la reforma del Estatuto asturiano, la ocasión era propicia.

La verdadera razón de poner palos en las ruedas a una lengua que tan poco mal puede hacer al español -si los argumentos de la supuesta marginación del castellano en Cataluña, en Baleares, el País Vasco o en Galicia son ridículos, en el caso de Asturies logran la categoría de esperpénticas- es querer evitar que en Asturias se desarrolle con fuerza un movimiento nacional que ponga todavía más en cuestión el modelo centralista español. Con el agravante que, para los nacionalistas españoles, se estaría hablando de su Kosovo, de su cuna nacional, con Pelayo y la Reconquista al frente.

Enllaz|Móndivers