4/5/07

Miguel Ramos Corrada fai un repás a los dos años de vixencia del fracasáu Plan pa la Normalización Social del Asturianu



Cuando la Conseyería de Cultura, Comunicación Social y Turismu fizo públicu, como si d´un gran trunfu se tratare, el so Plan para la Normalización Social del Asturiano 2005-2007 , a los qu´entós diximos qu´ési nun yera´l camín afayadizu pa llograr que la pervivencia del asturianu fora vidable y pa facer posible´l respetu de los derechos llingüísticos de los asturianos, acusáronnos d´estremistes, radicales, talibanes y un llargu etcétera; güei, cuando dempués de dos años fina´l plazu que daba´l mentáu Plan y llega la hora d´esaminar la cuenta de resultaos, alcontrámonos, ente otros, colos fechos siguientes:

1.- A D. Faustino Zapico Alvarez niéga-y la Universidá d´Uviéu la tramitación, por dir en llingua asturiana, de la so tesis El discursu de la periferia; proyectos autonomistes n´Asturies (1808-1983) , a pesar de que nos Estatutos de la mesma, nel so artículu 6, recuéyese que l´emplegu de la nuesa llingua nun podrá dar llugar a discriminación nenguna.

Presentáu recursu nel Tribunal Cimeru de Xusticia del Principáu d´Asturies, refúgase´l mesmu col votu particular d´ún de los maxistraos, lo que dexa claro, una vegada más, que´l sofitu llegal que güei tenemos ye insuficiente.

2.- La Conseyería de Presidencia del Principáu niéga-y a D. Xurde Blanco Puente, funcionariu de los sos servicios xurídicos, la tramitación d´un permisu pa ser sometíu a pruebes médiques nel Hospital Central d´Asturies, por tar n´asturianu la so solicitú.

3.- La Conseyería d´Educación del Principáu niégase a tramitar la petición d´una comisión de servicios del profesor D. Xosé Nel Comba Paz por tar n´asturianu, cuando amás esti profesor venía faciendo usu d´esti derechu, reconocíu esplícitamente nel artículu 4 de la Llei d´Usu del Asturianu, dende l´añu 2004, ensin nenguna torga burocrática.

4.- La propuesta de currículu pa la Educación Primaria y pa la Educación Secundaria Obligatoria da´l calter d´optativa a l´asignatura de Llingua asturiana y Lliteratura , polo que los alumnos que quieran cursar asturianu tendrán qu´escoyer ente ella y otres como Llingua estranxera , Cultura clásica , etc., siendo asina que too ello va a la escontra de lo que s´afita nel artículu 10.3 de la Llei d´Usu, onde se diz que la escoyeta del asturianu como asignatura del currículu en nengún casu podrá valir de motivu de discriminación de los alumnos.

Qué enfotu podemos tener, poro, nesi Plan de Normalización del Asturianu del Gobiernu del Sr. Areces, cuando ye esti mesmu Gobiernu´l que sistemáticamente escaez la normativa llegal sobro la nuesa llingua?

Como vemos nestos cuatro exemplos, ye la propia Alministración la qu´incumple, al refugar de mou esplícitu l´exerciciu de los derechos llingüísticos de los asturianos y al discriminar a los que faen usu de la llingua de so.

Si echamos una güeyada a l´axenda del añu 2007 que la Oficina de Política Llingüística del Gobiernu del Principáu repartió per toa Asturies, afayamos nes so primeres páxines el siguiente testu: "N´Asturies esiste una llexislación en materia llingüística, qu´ofrez un marcu xurídicu a la llingua asturiana y al gallego-asturianu. L´Estatutu d´Autonomía del Principáu d´Asturies (1981, reforma de 1999); la Llei d´Usu y Promoción del Asturianu (1998); el Decretu pol que se regula la Xunta Asesora de Toponimia del Principáu d´Asturies (2002); el Decretu pol que s´establez el procedimientu de recuperación y fixación de la toponimia asturiana (2002); el Decretu pol que s´aprueba´l currículu de Llingua Asturiana d´ESO (2004); el Decretu pol que s´aprueba´l currículu de Llingua Asturiana de Bachilleratu (2004); y los diversos decretos qu´oficialicen los topónimos tradicionales d´Asturies (dende´l 2005). Nel añu 2005 la Xunta Xeneral del Principáu aprobó por unanimidá´l Plan de Normalización Social del Asturianu".

Toes estes bones pallabres esfrónense escontra la realidá de los fechos y ye curioso, cuando se dan casos como los descritos, cuando nun se ye quien a encadarmar amañosamente la llingua asturiana dientro del sistema educativu tanto na Educación Primaria como na Secundaria, que dende´l Gobiernu Asturianu s´ande glayando al altu la lleva que la oficialidá nun ye necesaria, que ye abondo col so Plan, porque n´Asturies hai llibertá d´usu llingüísticu acordies cola llei.

Yá l´Academia de la Llingua Asturiana dexó claro naquel febreru de 2005 qu´una llingua nun se pue normalizar si nun tien validez xurídica nin reconocencia oficial, y qu´amás esi Plan yera un plan que rebaxaba conscientemente´l conteníu de la Llei d´Usu del Asturianu, al dexar de llau aspeutos del so articuláu como la conocencia del asturianu polos empleaos públicos, los problemes de la enseñanza, la presencia del asturianu nos medios de comunicación, etc., y que, poro, tratábase más d´un plan de dignificación del asturianu que d´una verdadera normalización social de la nuesa llingua.

Nun podemos escaecer, per otru llau, que nel tarrén llingüísticu´l Gobiernu del Sr. Areces fai oyíos sordos a lo que se vive na cai y recueyen los trabayos sociollingüísticos, como el II Estudiu Sociollingüísticu p´ Asturies, de xunu de 2002, nos que queda claro´l sofitu mayoritariu de la sociedá a la oficialidá de la llingua asturiana (más del 60%). Ocho de cada diez asturianos caltienen que la llingua propia d´Asturies ye l´asturianu, bable o llingua asturiana, y siete de cada diez nun dulden que l´asturianu ye una llingua como les demás llingües rexonales reconocíes oficialmente n´España, polo que piden un tratu igual al que reciben el restu de llingües peninsulares.

Llegó l´añu 2007 y, a la hora de facer una evaluación del mentáu Plan, solo nos queda añadir una idea que non por repetida ye menos actual nin menos cierta, y ella ye que con esti tipu de midíes nun se pue frayar el peligru de desapaición de la llingua asturiana, denunciáu pola UNESCO en 2001, y que solo la reconocencia de la oficialidá nel Estatutu d´Autonomía d´Asturies ye garantía pa plantegar llueu una planificación vidable que lleve a la normalización social del asturianu.

Miguel R. Corrrada ye escritor, miembru de l'Academis de la Llingua Asturiana y Profesor Titular de la Univerdidá d'Uviéu

Enllaz: lva