9/3/10

"El gobiernu de Vicente Álvarez Areces ye'l mayor enemigu de la llingua asturiana"

El Tribunal Constitucional avala que la ciudadanía del Principáu d'Asturies pueda dirixise a l'Alministración n'asturianu de manera oral o por escritu. Un xulgáu d'Uviéu presentara una cuestión d'inconstitucionalidá a la principal llei de proteición de la llingua, la Llei d'Usu, dempués d'un recursu plantegáu por un lletráu al que nun-y acetaren una solicitú, escrita n'asturianu, pa un permisu de trabayu.



Los asturianos tienen el derechu de rellacionase cola Alministración pública del Principáu d'Asturies na llingua propia del país, l'asturianu. Asina lo decretó'l Tribunal Constitucional (TC) español, que refugó recién una cuestión d'inconstitucionalidá contra la llei de Promoción y Usu del Asturianu, la principal norma que protexe y regula esta llingua románica. Un xulgáu d'Uviéu presentara la cuestión al Constitucional dempués de qu'un lletráu d'Asturies, Xurde Blanco, presentara un recursu contra una resolución que -y denegaba la solicitú d'un permisu llaboral pol fechu de tar escrita en llingua asturiana.

La cuestión d'inconstitucionalidá plantegaba que la Llei d'Usu taba en contradicción con dellos artículos de la Constitución española, y pidía que se revisara. Pero'l Tribunal Constitucional del Estáu nun-y dio la razón al xulgáu d'Uviéu, y negó la discrecionalidad de l'Alministración autonómica d'acetar les comunicaciones que se reciban n'asturianu, ye dicir, que los organismos públicos de la comunidá autónoma tán obligaos a tramitar los escritos de los ciudadanos nesta llingua, y esto inclúi reconocer la so validez en cuanto a plazos.

El lletráu afectáu, Xurde Blanco, esplicó en declaraciones a Cope-Asturies recoyíes por Asturnews.com que "nun ye d'estrañar qu'el TC tíre-y de les oreyes a l'alministración, ya que l'asturianu ye la única llingua que nun se respeta n'absolutu nel Estáu español". Blanco definió al Gobiernu asturianu de Vicente Álvarez Areces (FSA-PSOE) del "mayor enemigu de la llingua asturiana".

Una proteición mínima

L'asturianu, asturlleonés o lleonés ye una llingua románica falada por ente 300.000 y 450.000, principalmente n'Asturies y Lleón, asina como en dos conceyos portugueses, Miranda do Douro y Vimioso. Esfruta de reconocencia legal tanto nel Estáu español como nel portugués, pero sólo ye oficial nesti segundu.

La Llei d'Usu y de Promoción del Asturianu, del 1998, ye la principal ferramienta llexislativa de proteición de la llingua nel Principáu, pero hai una demanda importante pa dir un pasu más allá y reconocer la oficialidá de la llingua. Ente los que lluchen con esti envís  destaquen la Xunta Pola Defende de la Llingua Asturiana y el Conceyu Abiertu Pola Oficialidá, la plataforma responsable de la campaña Yo Doi la Cara pola Oficialidá.


Fonte | Nationalia

L'Ente Públicu RadioTelevisión del Principáu d'Asturies, entitula con despreciu a l'asturianu la noticia del Autu del Tribunal Constititucional

 


La Voz de Asturias, pa nun ser menos, ufierta un mundu de posibilidaes sexuales col aval del Altu Tribunal


8/3/10

Manuel Aragón, maxistráu del Tribunal Constitucional sostién nel so votu particular que la Xunta Xeneral bien pudo "escedese na proteición y promoción del asturianu"



El precepto legal cuestionado otorga plenos efectos jurídicos a todas las comunicaciones escritas (y orales) que pueda dirigir un ciudadano a la Administración del Principado de Asturias, lo que puede suscitar la duda, como se apunta por el Juzgado promotor de la presente cuestión, de si con tal decisión el legislador autonómico ha excedido su legítima competencia de protección y promoción del bable (art. 4 del Estatuto de Autonomía del Principado de Asturias), para adentrarse en terrenos propios de la cooficialidad lingüística, lo que en tal caso resultaría contrario al bloque de la constitucionalidad, pues el art. 3.2 CE reserva a los Estatutos de Autonomía de las Comunidades Autónomas con lengua propia distinta del castellano la declaración como cooficial de esa lengua en el territorio autonómico (SSTC 82/1986, de 26 de junio, FJ 4, 56/1990, de 29 de marzo, FJ 40, y 87/1997, de 24 de abril, FJ 3), y ninguna duda cabe albergar de que el bable/asturiano no es lengua oficial, puesto que el Estatuto de Autonomía del Principado no le reconoce este carácter (SSTC 82/1986, de 26 de junio, FJ 4, y 27/1996, de 15 de febrero, FJ 3).


Pues bien, si la condición de lengua oficial reside, como venimos señalando desde nuestra STC 82/1986, de 26 de junio, FJ 2, en su reconocimiento por los poderes públicos como “medio normal de comunicación” “de”, “en” y “entre” los poderes públicos y en la relación de éstos con los sujetos privados, con plena validez y efectos jurídicos, no me parece que pueda descartarse, a priori, que la validez “a todos los efectos” que el precepto legal cuestionado reconoce al uso del bable en las comunicaciones orales o escritas de los ciudadanos con la Administración del Principado de Asturias no pueda suponer, al menos en parte, que se está otorgando por el legislador autonómico a esta lengua algunos elementos
propios de la cooficialidad lingüística (pese a no tener el bable carácter de lengua oficial conforme al Estatuto de Autonomía del Principado de Asturias), como sostiene el Juzgado promotor de la cuestión; pues es innegable que los sujetos privados que pretendan relacionarse con la Administración del Principado de Asturias pueden optar por hacerlo en bable o en castellano, surtiendo plenos efectos jurídicos los escritos redactados en otra u otra lengua que se presenten por los ciudadanos ante dicha Administración, no solo para la iniciación de un procedimiento administrativo, sino también para todos los trámites posteriores de ese procedimiento. El bable no tendría, así, la condición de lengua de uso “normal” “por” los poderes públicos o “entre” ellos, pero sí de lengua de uso “normal” “en” los poderes públicos, es decir, poseería una de las características propias de la lengua oficial.

Repercusión nos medios al Autu del Tribunal Constitucional sobro la constitucionalidá de la Llei del Asturianu




Asturies.com

 Asturnews


 InfoAsturies



Les Noticies


ABC


El País





Eco Diario

Europa Press

 











Terra


La voz de Barcelona




Yahoo!


Yahoo!

Avui.cat




El digital de Madrid



Ideal.es


20minutos



 Cope-Asturies (con declaraciones en audio de Xurde Blanco)


RadioCatalunya.cat





LNE


El Comercio


La Voz de Asturias



El Tribunal Constitucional ampara l'usu del asturianu énte l'Alministración.



Xurde Blanco, lletráu de la Xunta Xeneral, pidió l'amparu del Constitucional dempués que'l Tribunal Superior de Xusticia d'Asturies refugara el so derechu a dirixise n'asturianu a l'Alministración autonómica y'l Xulgáu de lo Contencioso solicitara del Constitucional pronunciáse sobre la posible inconstitucionalidá de la Llei d'Usu del Asturianu.

  • La sentencia denegatoria del Tribunal Superior de Xusticia d'Asturies foi calificada nel so día pel Aconceyamientu de Xuristes pol Asturianu como "alloriante".
  • Agora, el Tribunal Constitucional avala l'usu del asturianu tanto oral como escritu énte l'Alministración del Principáu por toos los ciudadanos como se dexa afitao na Llei 1/1998 d'usu del Asturianu, nun almitiendo a trámite el pidimientu del Tribunal asturianu.
  • La sentencia cunta col votu particular del maxistráu "progresista" Manuel Aragón Reyes.
  •  "Camiento que d'haber siguío la vía de los tribunales de fora d'Asturies va tiempu la situación sería otra. Si fai 20 años plantegárase la situación del asturianu asina hasta les últimes consecuencies, nun diba a ser la qu'hai agora". (Xurde Blanco, LVA 20-Ochobre-2008).


Antecedentes:

Tol espediente del Recursu sobre Proteición de Derechos Fundamentales Nu. 117/07. Xulgáu de lo Contencioso-Alministrativo Nu. 3 d'Uviéu:

Sentencia del Tribunal Superior de Xusticia d'Asturies que refugó el derechu al emplegu de la llingua asturiana:
http://www.xuristes.as/Pdf/SENTENCIATSX.Proc18-07.pdf

El xuez Miguel Angel Carbajo lleva al Constitucional la Llei d'usu del Asturianu:
http://www.lavozdeasturias.es/noticias/noticia.asp?pkid=368127

Recursu d'amparu énte'l Tribunal Constitucional:
http://www.xuristes.as/Pdf/Rec.AmparuTC.Proc18-07.pdf

Declaraciones de Xurde Blanco dempués de pidir l'amparu al Constitucional:
 http://www.lavozdeasturias.es/noticias/noticia.asp?pkid=452392

Atlantic Prau informó daquella del Recursu d'inconstitucionalidá:
http://atlantic-prau.blogspot.com/2007/09/la-llei-del-asturianu-al-tribunal.html